Гурток "Юний журналіст"

28.01.2021
Тема: Репортаж. Специфіка жанру.
 Репорта́ж — інформація, повідомлення, розповідь в періодичних виданнях, у радіо- і телепередачах про важливі події суспільного життя, а також мистецької та літературної дійсності[, матеріал з місця подій.

Спочатку жанр репортажу представляли публікації, що сповіщали читача про хід судових засідань, парламентських дебатів, різних зборів тощо. Пізніше такого роду «репортажі» стали на

Термін походить від французького «reportage», яке, у свою чергу, містить латинський корінь «reporto», що означає передавати. Репортажі зазвичай поділяються на телевізійні, газетні та радіо репортажі, а також вони можуть бути опубліковані в журналах та інтернет-виданнях[джерело?].

Специфіка жанру[ред. | ред. код]

В телевізійних репортажах беруть участь, як правило, дві особи — репортер та телеоператор. При цьому розповідь здебільшого ведеться на камеру, а фоном є місце подій, яким присвячений репортаж та має за мету справити емоційне враження, відтворити дійсність, побачену репортером на місці подій та дати побачити, почути (пережити) все те, що було у реальному житті[3].

Необхідність особистої присутності або участі в подіях, яким присвячений репортаж, часто становить загрозу для здоров'я та життя репортерів. У країнах з обмеженнями свободи слова репортери також можуть зазнавати утисків або страждати від насильства з боку окремих соціальних груп або держави. Захистом репортерів опікується декілька організацій, найвідомішою з яких є організація «Репортери без кордонів».

Репортаж як жанр досить часто використовують у мистецтві для підсилення ефекту правдивості описуваних подій. Так, фрагмент радіоспектаклю «Війна світів» за однойменною книгою Герберта Уелса, що транслювався в стилі репортажу 30 жовтня 1938 в ефірі американської станції Сі-Бі-Ес, був сприйнятий радіослухачами як справжній новинний репортаж і більше мільйона жителів північного сходу США повірили у напад марсіан і впали в паніку.

Специфікою репортажу як жанру журналістики є оперативність. Крім того, для цього жанру характерно неупереджене (без оцінок) висвітлення подій і мається на увазі, що репортер є очевидцем або учасником описуваного дійства. Саме факт обов'язкової присутності автора сюжету на місці дії є суттєвою відмінністю репортажу від просто кореспонденції[джерело?].


27.01.2021
Практична робота. Написання творчої роботи «Моя рідна школа».

25.01.2021
Тема: Творче осмислення деталей майбутнього матеріалу.

20.01.2021
Робота над помилками при написанні заміток.
18.01.2021
Написання замітки використовуючи підібрані факти. 
Виконані роботи надіслати на електронну пошту.

13.01.2021
Практична частина " Підібрати цікаві факти з газетних публікацій". 


11.01.2021
Тема: Джерела фактів. Як з факту "знайти тему".
Вимоги до роботи з фактами та джерелами інформації в мас-медіа © 
Требования к работе с фактами и источниками информации в СМИ 18 ід час роботи з фактами та джерелами інформації журналіст має бути точним та неупередженим, уникати конфлікту інтересів та відповідально ставитися до джерел інформування. Все це необхідно не тільки для того, щоб поважати себе і мати повагу колег. Без відповідальності за кожне слово журналіст втратить довіру читачів і його діяльність не буде мати сенсу. Багато хто вважає, що ті журналісти, які беззастережно грали фактами та «зомбували» населення, мають піти з екранів та газетних шпальт. Такі настрої – наслідок втоми суспільства від брехні та перекручень у мас-медіа. Рецепт один: завжди бути неупередженим, спиратися тільки на акуратно зібрану та правдиву інформацію. Кожен журналіст має уникати використовування неточних або недбало зібраних відомостей. Журналіст відповідає перед своїм виданням та аудиторією за а) точність фактів, б) збалансованість позицій, в) достовірність відомостей, г) повноту інформації. Точність Журналіст має бути певним у правдивості інформації, яку він поширює. Для цього він має бути певним у надійності джерела інформації. Якщо джерело не викликає 100-відсоткової довіри, вважається достатнім перевірити інформацію у двох інших незалежних джерелах. Журналіст має бути особливо пильним, щоб не завдати шкоди неповнотою або неточністю інформації. Грубим порушенням етичних стандартів є навмисне перекручення фактів, їх тенденційний вибір, поширення брехливої чи напівбрехливої інформації, отримання матеріального заохочення від третіх осіб за публікацію якихось фактів або думок. Часто неточність є результатом звичайної журналістської недбалості. На жаль, нині фактично в усіх медіа немає бюро з перевірки інформації, що підвищує загрозу добросовісних помилок. Такі помилки сильно шкодять авторитету та іміджу як всього органу медіа, так і журналіста, що був автором матеріалу. Неперевірена та неточна інформація з’являється і внаслідок браку часу та бажання повідомити сенсаційну новину раніше, ніж інші медіа. Однак часто такі спроби підвищити свій авторитет призводять до протилежних наслідків. Таким чином, інформація, яку поширюють медіа, обов’язково має бути перевіреною. Збалансованість Дотримання цього принципу передбачає виконання трьох умов: 1) має бути наведена та проаналізована вся інформація, що зібрана журналістами при підготовці матеріалу; 2) журналіст має наводити всі основні думки щодо об’єкта свого матеріалу; 3) має бути чітко розділений виклад фактів та власних думок журналіста. Аудиторія має право не тільки знати думку журналіста щодо тієї чи іншої події, а й мати можливість самій робити висновки зі зібраного фактичного матеріалу. Окремою є проблема нейтральності журналістських матеріалів. Журналіст повинен бути нейтральним, коли працює в інформаційному жанрі. Створюючи аналітичний чи художньопубліцистичний твір, він має повне право на висловлення своєї позиції. Потрібно тільки, щоб аудиторія могла чітко відділити цю позицію від інших думок та викладу фактів. Достовірність Журналіст відповідає не тільки за етичними нормами, а й за законом за правдивість відомостей, які викладені в його матеріалі. Але, крім того, слід звернути увагу, що журналіст не має використовувати незаконні або недостойні методи збирання інформації. Застосування таких методів виправдано тільки у випадку гострої соціальної потреби. Згадаймо, коли військові під час навчань влучили не в мішень, а в житловий будинок у Броварах (причому внаслідок цієї трагедії були людські жертви), Міністерство оборони категорично спростовувало свою причетність до цього, і була висунута версія про вибух газу. Тільки коли знімальна група «Нового каналу» проникла в будинок під виглядом працівників Міністерства з надзвичайних ситуацій, відзняла ідеально рівний отвір, що залишився від падіння ракети, та інші докази причетності військових та показало це в ефірі, Міністерство оборони вимушено було визнати свою провину, а українська аудиторія дізналася правду. Звичайно, таке збирання інформації було повністю виправданим. Але є й інші випадки. У серпні 1997 р. настирливі фотографи (папараці) переслідували автомобіль з принцесою Діаною. Вона, її друг та водій машини загинули, пробуючи уникнути цього переслідування. Французький суд визнав фотографів невинуватими у трагедії, але якщо б вони збирали інформацію в іншій спосіб, аварії б не було. Підвищує довіру до матеріалу посилання на джерело інформації. Якщо інформація взята з першоджерела, це сильно підвищує довіру до неї. Журналіст має обов’язково зазначати, чи був він учасником події, а якщо матеріал пишеться за свідченнями інших осіб, слід, крім перевірки правдивості їх слів, вказувати, наскільки вони були близькі до події, чи не є їх слова переказом слів інших свідків. Навіть коли наводяться думки чи судження, обов’язково слід вказувати на всі випадки, коли ці думки належать не журналісту. Інакше аудиторія сприйматиме їх як висловлення П Іванов В. Ф. 18 19 Інформаційне суспільство. Випуск 22. 2015. (липень–грудень) журналістської позиції. При виборі джерел інформації журналісту для забезпечення достовірності матеріалу слід звертати увагу на чотири моменти: а) близькість джерела до події, процесу чи явища; б) компетентність у проблемі, що розглядається; в) кількість джерел (чим більше, тим більше гарантій, що відомості достовірні); г) чи є у джерела особиста зацікавленість у відповідному висвітленні проблеми. Звичайно, медіа повинні передавати інформацію максимально оперативно, але це не має шкодити перевірці матеріалів на їх достовірність. Оприлюднення недостовірних відомостей завдасть набагато більше шкоди, ніж затримка, що викликана необхідністю перевірки. Перевірятися мають абсолютно всі факти, навіть ті, що здаються цілком очевидними. Повнота Ще однією важливою умовою всебічного збирання та подання інформації є повнота висвітлення фактів. У медіа мають бути подані всі значущі факти з проблеми, що розглядається, без вийнятків і купюр. Неповна картина спотворює дійсність в очах аудиторії. Тенденційний відбір фактів є грубим порушенням етичних та професійних стандартів. Теж саме стосується й суджень та думок. Журналіст при висвітленні проблеми має давати весь спектр основних думок з цього питання. Журналістське слово повинно завжди ґрунтуватися на фактах. Причому всі факти необхідно ретельно перевіряти. Перевірка важлива навіть у тих випадках, коли факти були раніше опубліковані або здаються цілком очевидними. При цьому розгляд героя чи проблеми публікації має бути всебічним. Це означає намагатися: 1) аналізувати всі доступні відомості, що стосуються об’єкта розгляду; 2) завжди надаводи основні точки зору при розгляді контраверсійних проблем. У об’єкта критики завжди повинна залишитися можливість висловитися. Саме в цьому полягає як бажання досягти об’єктивності, так і неупередженості позиції журналіста. Журналіст для перевірки інформації має намагатися особисто зустрічатися з особами, які стали героями його матеріалів. Особливо це важливо, якщо вони стали героями негативними. Люди мають право знати точку зору всіх сторін будь-якого конфлікту. Журналіст повинен намагатися вказувати на свої джерела інформації. Аудиторія має право сама робити висновок про достовірність і неупередженість тих джерел. Приховування джерел інформації можливо тільки як виняток. При цьому треба обов’язково з’ясувати мотиви, за якими джерела інформації хочуть залишитися анонімними. Якщо журналіст погоджується на умови своїх джерел, то він обов’язково має дотримуватися обіцянки. У випадку, якщо помилка все ж таки допущена (а це час від часу буває в будь-якому медіа) треба терміново її визнати і спростувати. Це не призведе до падіння авторитету медіа (звичайно, якщо помилки там не стали повсякденним явищем), а навпаки запевнить аудиторію в тому, що на першому місці в журналістів стоїть завдання її точного та достовірного інформування. Важливо також, щоб заголовки матеріалів, тексти до ілюстрацій відповідали змісту матеріалів. Якщо заголовок не стосується основного змісту, то читач буде почувати себе обдуреним і буде схильний до того, щоб поміняти джерело інформації. Частим, на жаль, є використання фотознімків для ілюстрування подій, на яких ці знімки не робилися. Редакція таким чином нібито підтверджує свою солідність, але рано чи пізно такий обман буде помічений і авторитет газети постраждає набагато більше. Подібним явищем є використання архівного відеоряду на телебаченні без вказівки на те, що це було зняте раніше. Змонтовані фото- та відеоматеріали повинні обов’язково мати відповідну позначку. Неприпустимі інсценування подій для вдалого фото- чи відеоматеріалу. Якщо за задумом треба відтворити подію, то читачі, глядачі та слухачі повинні бути чітко інформовані про це. Тобто аудиторія завжди має право знати, чи є то справжні знімання події, чи вони були зроблені раніше. Не можна також репетирувати зі справжніми героями події, що має відбутися. Абсолютно неприпустимі інсценування в інформаційних жанрах. Не можна використовувати постановочні елементи при запису інтерв’ю. Тобто аудиторія має бачити картинку, максимально наближену до реальності. Журналістика – це не художня фоточи кінознімання. Провалом закінчилася одна із найбільш відомих спроб інсценування – публікація «Світ Джиммі» Джанет Кук. Ця історія побачила світ 29 вересня 1980 р. на сторінках газети «The Washington Post». Журналістка розповіла про жахливу історію 8-річного хлопчика з трущоб, якого вітчим привчив до героїну і який мріяв стати наркодилером. Д. Кук відмовилася назвати адресу хлопчика, кажучи, що тоді його життя буде під загрозою. У квітні 1981 р. журналістка отримала Пулітцерівську премію. Але потім з’ясувалося, що вона збрехала про важливі факти своєї біографії. Зокрема, з’ясувалося, що вона не має вищої освіти й не володіє іноземними мовами (у біографії при прийомі на роботу вона стверджувала протилежне). Тоді редактор став вимагати доказів, що Джиммі існує. Журналістка визнала свою брехню. Премія була скасована, а Д. Кук залишилася без роботи. Це типовий кінець Вимоги до роботи з фактами та джерелами інформації в мас-медіа 20 інсценізованої інформації. Є особливості в поданні такого незвичного джерела інформації, як чутки. Часто виникає питання: чи приділяти чуткам увагу, чи треба їх випускати на велику аудиторію. Чутки – це один з видів комунікації, і якщо вони мають масовий характер, то журналіст обов’язково має зреагувати на це. При цьому треба дослідити не тільки характер чуток і сферу їх поширення, але і можливе джерело, соціальні передумови та наслідки цих чуток. Брехливі чутки мають бути спростовані (краще, якщо буде надано слово авторитетним незаангажованим експертам), правдиві – підтверджені. При викладі фактів їх обов’язково треба чітко відділяти від думок, суджень, коментарів. Це – один з основних принципів доброї журналістики. Факти треба повідомляти незалежно від того, чиї інтереси вони підтримують, а чиї обмежють. Тобто факт має самоцінне значення і його приховування (якщо він має суспільну вагу) неприпустиме. Вважається безперечним один з канонів журналістики, який американське товариство редакторів прийняло ще в 1923 р.: «Необхідно проводити чітку межу між інформаційним повідомленням і висловленням думок. Інформаційні повідомлення повинні бути вільними від висловлення будь-якої думки чи пристрасті в усякому вигляді». Він коротко виражений гаслом «news not vіews» (новини без поглядів). Позиція журналіста при викладенні фактів має виявлятися в їх повному доборі, послідовності висвітлення, а не в навішуванні ярликів. Якщо коментар потрібний, то краще, щоб його давали незалежні авторитетні експерти, а не політики чи журналісти. Список літератури: 1. Іванов В. Журналістська етика : підручник. / В. Іванов, В. Сердюк – [2-ге вид., випр.]. - К.: Вища школа, 2007. 2. Шиллингер Э. Проблемы и перспективы развития журналистской этики в России / Э. Шиллингер. – М. , 3. Этика в освещении новостей : Методическая разработка для проведения семинара; / перев. с англ. – М.: РАИПЦ, 1995. Reference list 1. Ivanov V. Zhurnalistska etyka : pidruchnyk. / V. Ivanov, V. Serdiuk – [2-he vyd., vypr.]. - K.: Vyshcha shkola, 2007. 2. Shillinger Je. Problemy i perspektivy razvitija zhurnalistskoj jetiki v Rossii / Je. Shillinger. – M. , 3. Jetika v osveshhenii novostej : Metodicheskaja razrabotka dlja provedenija seminara; / perev. s 
 


25.11.2020
Тема: Практична робота" Написати інформаційну замітку на тему "Життя навчального закладу"
23.11.2020
Визначення понять «інформація» і «інформаційна замітка».
18.11.2020

Тема:Інформація та інформаційна замітка.
Визначення поняття «новина».  Їх особливості: новизна, актуальність, достовірність, оперативність. Літературне оформлення замітки.

Інформація в журналістиці

Визначення поняття "інформація" дуже важливе, бо саме через збір, обробку та поширення інформації здійснюється професійна журналістська діяльність.

Саме інформація служить змістом комунікації, який зв'язує в єдиний ланцюжок комунікатора і аудиторію.

Існує багато різних визначень інформації в журналістиці. Деякі дослідники вважають, що "інформація – це всі значеннєві елементи газети, радіопрограми, телепередачі (текстові, зображальні, графічні, звукові тощо), котрі, будучи передані в аудиторію, здійснюють на неї вплив, формують її орієнтації, погляди, ідеали тощо" [1, 5]. Це, як зауважує сам автор, вузьке визначення цього терміна. У науці про журналістику взагалі немає чіткого, загальноприйнятого визначення інформації. Під цим терміном розуміється й інформація про події без коментарю, й фактологічна інформація, і взагалі весь зміст журналістських матеріалів. Відповідно до цього інформацію ділять на три рівні: подієво-фактологічна, коментуюча та інтерпретуюча, фундаментально-теоретична. Детальна інформація за посиланням:http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1835

Поняття "новина", яке є знаковим для соціокультурного мислення ХХ-ХХІ ст., зазвичай сприймається як загальновідоме, апріорне. Сенсації, "гарячі новини", "новина часу" - ці явища мас-медіа є невід'ємною час­тиною побуту звичайної сучасної людини. По­няття новини є ужитковим і, як правило, не супроводжується коментарями та пояснення­ми. При цьому у свідомості пересічної люди­ни воно міцно пов'язане з діяльністю ЗМК. Проте, якщо відійти від цього стереотипу і простежити становлення власне поняття нови­ни протягом лише XX ст., то можна побачити певні сутнісні трансформації, що відобража­ють передусім зміни у соціокультурній свідо­мості людини.

Зміни статусу новини можна побачити на прикладі відомого тлумачного словника С. Ожегова (1949). Цей словник не містив статті "новина". Проте у перевиданні 1992 р. (С. Ожегов, Н. Шведова) з'являється таке тлу­мачення: "1. Нечто новое. 2. Недавно полу­ченное известие. 3. Информация о текущих событиях. Программа новостей. Новости в эфире. 4. То же, что новизна (устар.). Новост­ные программы" 
Із розвитком ЗМК поняття новини починає міцно пов'язуватися саме з діяльністю мас- медіа. Проте слід зауважити, що в сучаснихх українських тлумачних словниках визначен­ня поняття "новина" здебільшого ґрунтують­ся на класичних визначеннях, наведених Б. Грінченком та В. Далем. Так, у словнику за редакцією В. Буселя (2005 р.) можна знай­ти таке тлумачення: "НОВИНА, -и, ж.
1. Щойно або недавно одержане повідомлен­ня, звістка і т. ін. про кого-, що-небудь. 2. Те саме, що новинка 2. 3. рідко. Те саме, що но­визна 1. 4. Урожай нинішнього року 5. Земля ніколи не орана або вперше зорана; цілина" . Однак ця класична культурна традиція взагалі не знаходить відображення у новітніх словниках та енциклопедіях, що вже не роз­глядають новину окремо від ЗМК.
Сучасна Електронна енциклопедія Вікі- педія пропонує таке визначення: "Новина — оперативне інформаційне повідомлення. Засо­би подачі новин будуються за двома принци­пами: жорстким — від основної інформації до другорядної та м'яким — зі згадуванням ціка­вих фактів". У даному твердженні немає пря­мого посилання на ЗМК, проте пояснення що­до засобів подання новин дають зрозуміти, що йдеться саме про масмедійний текст та його структурні особливості. Можна зробити висно­вок, що у свідомості сучасної людини новина настільки міцно пов'язана зі ЗМК, що автор визначення навіть не вважає за потрібне дава­ти більш детальні пояснення чи коментувати та обґрунтовувати визначення прикладами з інших, аніж мас-медіа, сфер та галузей. Це підтверджується й наступним, доволі яскра­вим та показовим моментом. Та ж сама Вікі- педія містить тлумачення слова "новини": "є множиною від "новина" та зазвичай являє со­бою програму (зібрання декількох новин) на телебаченні та радіо. У друкованій пресі та­кож називаються зведення новин" . Отже, новина та новини розглядаються не як явище буття, що не залежить від мас-медіа, а як без­посередній результат роботи ЗМК. Електронна енциклопедія Вікіпедія є "живою", тобто по­стійно поновлюваною, і останні корективи в цю словникову статтю було внесено вже у 2009 р. Таким чином, це визначення новини найбільше відповідає сучасним тенденціям розвитку соціокультурної свідомості.
Пояснення ж новини як різновиду інфор­мації більш властиво спеціалістам із масової комунікації, що пропонує ширший підхід до цього явища. Наприклад, В. Березін зазна­чає, що "категорія "нове" є невід'ємною від явища та поняття "інформація", базового в теорії комунікації. Комунікація — це соціаль­на реалізація інформації, а нове, нові пові­домлення, нові знання, що набуваються в ре­зультаті цих повідомлень, це те, без чого інформація не була б інформацією" . Тут новина, або скоріше "нове" розглядається як певна якість інформації, якої вона набуває в процесі соціальної реалізації. В. Березін ува­жає, що нове здійснюється у просторі та часі, проте родова ознака нового — це час його здійснення: "нове в процесі перебігу часу або його сплесків та вибухів — це те, що настає пізніше у часі, ніж певне нинішнє явище або стан" . У контексті масової комунікації явище "новина" постає насамперед частиною соціокультурної комунікації, надбанням за­гального фонду знань реципієнта. Для порів­няння нагадаємо, що Дж. Меріл та Є. Денніс у визначенні поняття новина акцентували увагу на швидкопсувному, випадковому ха­рактері цього продукту. Ці два погляди май­же суперечать один одному, проте вони позна­чають крайні точки діапазону тлумачення новини.
Утім слід наголосити: є ще філософсько- центричний підхід до новини як явища со­ціальної комунікації. З наведених визначень випливає, що новина — багатоаспектне явище, яке є предметом дослідження теорії жур- налістикознавства, масової комунікації, со­ціальної комунікації. Суттєво доповнює цей перелік філософський підхід до тлумачення поняття новини, який пропонує дослідниця Н. Шапшай: "Поняття новини сьогодні слід розглядати як фрагмент реальності, який проходить у своєму розвитку три стадії та відповідно існує у трьох іпостасях: 1) онто­логічне явище, явище буття, певний момент об'єктивного світу, що не залежить від суб'єкта пізнання; 2) гносеологічне явище, що є результатом віддзеркалення даного мо­менту у свідомості суб'єкта, що пізнає; 3) явище власне журналістської творчості, що виступає як продукт об'єктивування здубото- го знання, призначений масовій аудито­рії". Авторка відзначає, що перші дві іпос­тасі є основоположними, відправними для ви­явлення природи позначуваного феномена вже в журналістському контексті.
Проте спільним для всіх виз­начень є трактування новини як повідомлен­ня про явище або подію, що сталася нещодав­но. Протягом XIX—XX ст. змінюється лише уявлення про канал передачі цього повідом­лення. У другій половині XX ст. ця роль міц­но закріпилася саме за мас-медіа, що стають основним джерелом надходження нової інформації. Із розвитком інтернету цей інфор­маційний потік різко збільшується, що спри­чинює появу нових форм існування новинних текстів. Вони втрачають свою лінійну, чітку структуру, в мережі змінюються просторово- часові орієнтири, а також характер зв'язків між текстами. Все це потребує особливої ува­ги дослідників, оскільки впливає на якісні трансформації повсякденного життя пересіч­ної людини, а отже, трансформує і сучасний культурний простір у цілому. Інтернет оста­точно змінює уявлення про хронотоп, історію як лінійний перебіг подій, при цьому ре­ципієнт має більше свободи у виборі та вибу­довуванні власної інформаційної повсякден­ності. Природно, все це приводить до транс­формації субстанціальної сутності новини, що потребує подальшого дослідження новини са­ме як явища мас-медіа.




16.11.2020
Обговореняя написаних текстів та робота над помилками.

11.11.2020
Індивідуальна робота . Скласти тексти на різноманітні види жанрів.
виконану роботу скинути на ел.пошту:povorozkaola@gmail.com


09.11.2020
Історія журналістських жанрів.


04.11.2020
Тема: Розвиток формування системи журналістських жанрів з часів виникнення ЗМІ. 
Мета: Розвиток формування системи журналістських жанрів з часів виникнення ЗМІ. 

Створення системи суспільно-правових засобів масової інформації - важливий засіб впливу на процеси демократизації суспільства, гарант забезпечення права на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань


Як записано у Конституції України, кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Не допускається використання засобів масової інформації для пропаганди війни, розпалювання расової, національної, релігійної ворожнечі, а також для поширення передач, що пропагують порнографію, культ насильства і жорстокості.

Основне призначення системи ЗМІ - безперервне відображення суспільного життя у всіх його діалектичних зв'язках і взаємозалежностях, протиріччях і конфліктах.

Таким чином, система засобів масової інформації входить як складова частина в систему більш широкого порядку - соціального управління суспільством. Прискорений розвиток засобів масової інформації, бурхливі політичні процеси викликали чимало думок, які суперечать одна одній. Деякі, як, наприклад канадський професор Маршалл Маклюен, вважають, що з розвитком телебачення починається нова ера в житті суспільства, коли всі інші засоби, включаючи пресу, літературу, мистецтво будуть приречені. Це фальсифікаторська теорія.

Суть іншої точки зору полягає у твердженні, що існує певна суперницька несумісність між пресою, радіо і телебаченням. Справді, пресі, наприклад, властива більша аналітичність, радіомовленню - оперативність, телебаченню - велика сила емоційно-зорового впливу. Хоча нині цей поділ умовний.

Третя точка зору полягає в тому, що різні засоби спілкування не суперечать, а доповнюють один одного. Адже читачі газет водночас є і радіослухачами, і телеглядачами. І ця точка зору найбільш вірогідна.

ЗМІ складають переважну частину соціальної комунікації, прийнявши на себе-її усні, писемні і візуальні функції, сфера використання яких має постійну тенденцію до розширення. Ця галузь успадкувала усе багатство "культури аргументації", коріння якої губляться далеко в історії людства. Приміром, реклама, яка черпає свої творчі ресурси в умілому використанні навичок класичної риторики, свідчить про великі можливості концепції аргументування, ключовим словом у якій є "переконання".

     

Своєю популярністю ЗМІ зобов'язані стародавній традиції, підтриманій демократичним прагненням залучити якомога більше тих, хто бере участь у передачі інформації.

Телефонний зв'язок, і в більш широкому смислі, усі служби, що забезпечують передачу повідомлень, є другою складовою частиною соціальної комунікації. Телекомунікації успадкували традицію, коли панували пошуки у галузі кодування інформації, економії й надійності її передачі. Ця традиція бере свій початок з часів посольств і секретних служб, що використовували з давніх-давен техніку цифрових шифровок і навіть подвійне цифрове кодування, винайдене ще у ХУІІ ст. Френсисом Беконом.

Третя територія, "окупована" сучасними технічними засобами комунікації, розташована навколо інформатики як технічного засобу опрацювання інформації. Використання обчислювальних машин - пряме народження "культури очевидності", яка виникла ще наприкінці середньовіччя.

Інформатика - це, насамперед, роздуми з приводу людської мови та її логічних основ як з точки зору умов її створення, так і її комунікативних функцій. Таким чином, будь-яка комунікація, передана за допомогою інформатики, буде мати логічні та філософські особливості, притаманні даному технічному засобу.

У нашу епоху відбувається складна еволюція кожної з трьох галузей комунікації, Які, з одного боку, мають тенденцію до гомогенізації, в основному під впливом "цифрової парадигми", а з іншого зберігають колишні відмінності. Ці тенденції позначені взаємною грою, частково гармонійною, частково конфліктною, між культурою аргументації й культурою очевидності.

Телекомунікації намагаються знайти свій шлях між культурою аргументації, що характеризує ЗМІ, і культурою раціональної очевидності, що породила інформатику.

У розвитку системи ЗМІ у наш час відбуваються карколомні зміни. Взяти, для прикладу, ту ж рекламу. Реклама сьогодні - складова частина маркетингу, що має за мету збути вироблену і заплановану для виробництва продукцію. І водночас сучасна реклама (як складова частина ЗМІ) широко використовується у передвиборних і інших політичних кампаніях, у справі поширення гуманітарних і соціальних цінностей. У ліберальних системах влада лідера узаконюється його красномовністю, здатність його до комунікації за допомогою ЗМІ стає неодмінною умовою процвітання у політиці. Громадська думка і реклама мають більше значення у формуванні іміджу політичного діяча, ніж зміст його програми. Можна сказати, що ми, як і Захід, вступаємо в епоху "політики надсучасної технології".

Хоча б побіжно розглянемо, які ж це нові технічні засоби? Що таке надсучасна технологія? Нові технічні засоби не такі вже й нові, їх розвиток почався із спільного використання ЕОМ і засобів дальнього зв'язку. Вони нині використовуються засобами масової інформації у політичних кампаніях надто широко. Час від часу з'являються справжні новинки, на зразок відеокасети, яку можна подивитись вдома. Але, що стосується, однак, їх більшої частини, то ці технічні засоби (мікроінформатика, кабельне телебачення, супутниковий зв'язок, лазерна преса тощо) з'явилися у попередньому десятиріччі і тепер знаходять нові сфери застосування.

Коротко зупинимось на них:

  • Кабельне телебачення. Хоча воно використовується в основному для передачі розважальних програм, однак має суспільно-політичний характер.
  • Відеомагнітофони. Різке зростання продажу відеомагнітофонів почалося у 1983 р. Останнім часом цей різновид відеотехніки все більше використовується для різноманітної реклами.
  • Телеконференції (телемости, телепереклички тощо). Зображення й звук використовуються для того, щоб встановити зв'язок між двома точками на Землі.
  • Електронна пошта. Мова йде про послання, що передаються завдяки електроніці та ЕОМ, які зберігають її доти, поки їх адресати не ознайомляться з ними.
  • Електронні банки даних. У них зберігаються короткі анотації, статути, судові справи, термінові послання, офіційні та інші відомості, які доступні абонентам за допомогою електронних засобів. Ці банки фігурують на ринку вже давно у галузі Юридичних і технічних даних, але їх все частіше використовують у політичних цілях.
  • Банки політичних даних. На місцях, скажімо, списки виборців все частіше оновлюються за допомогою ЕОМ. Виходячи з цього, кандидати можуть створювати власні картотеки даних про виборців.
  • 7. Лазерна преса. Вона має дуже високу швидкість роботи і за допомогою її можна друкувати індивідуальні звернення із швидкістю фотокопіювального пристрою.
  • 8. Персональні комп'ютери. Персональні комп'ютери та їх програмне забезпечення були у центрі багатьох дискусій про використання нових технологій у політичних кампаніях.
  • 9. Відеогазети. Мініатюризація відеотехніки і створення портативних передавачів дають можливість випускати щоденні "телегазети".

Які ж характерні зрушення у всій системі ЗМІ відбулись останнім часом у світовому контексті?

Насамперед, подальший розвиток на Заході одержав процес монополізації і концентрації преси. Одночасно ще більше зросла роль реклами як джерела доходів. Так звана "незалежна преса", що не контролюється видавничими корпораціями, продовжує скорочуватися.

Що стосується радіомовлення, то спочатку у Західній Європі, а потім і у нас почало активно розвиватися приватне радіомовлення, а разом з ним зростає вплив комерційних інтересів на програмну політику радіостанцій.

У телевізійному мовленні спостерігається така тенденція, як поширення мікрохвильового телебачення, розрахованого на роботу в умовах приміських зон.

У життя людства, випередивши за темпами свого розвитку не тільки радіо, але й телебачення, стрімголов увірвалося відео. За прогнозами, до кінця століття у високорозвинених країнах практично кожна сім'я матиме власну відеосистему.

Характерною прикметою процесу інформації є з'ява найрізноманітніших інформаційно-комунікаційних служб. Одна з них - відеотекс (Інколи термін "відеотекс" замінюють терміном "відеотекст"). Відеотекс почався як експериментальна служба, яка давала можливість своїм клієнтам вступати у взаємозв'язок з базами даних за допомогою спеціальних терміналів.

Звернімо увагу на одну важливу тенденцію системи сучасних ЗМІ: "вибух комунікації" немов поділив її кадровий потенціал принаймні на дві групи:

1. Працівники власне ЗМІ. За своїм способом мислення, характером роботи вони наближаються до художників та інших творчих працівників. Людському фактору надається велике значення. Техніка має для них лише статус знаряддя. Вони віддані гуманістичній традиції. Ідеалом для себе вони вважають діяльність, повністю вільну від політичної влади, а основним покликанням — не формувати свідомість, а говорити правду.

2. Спеціалісти в галузі телекомунікацій, відеотексів, відео, обчислювальної техніки тощо. Інформація, повідомлення сприймаються ними з наукової точки зору у таких символах, як термін, сигнал, шуми. Культура обчислювальників основана на традиціях, що йдуть від Декарта і Лейбніца до Вітгенштейна і Тьюрінга, вона позначена пошуками раціональної істини, логічного доказу і дедукції, а також універсальної мови. У цьому смислі інформатика пильно вивчає процеси інтелектуальної творчості, тяжіє до створення штучного розуму. Рівень соціальної залученості обчислювальників значно нижчий, ніж рівень їх колег із ЗМІ і телекомунікацій, вони більше схильні до політичного нейтралізму. Це не заважає, однак, інформації займати певне місце у соціальному просторі і навіть, як інколи стверджують, бути рушієм істинної "революції" або центром нової "технічної культури".

Отже, засоби масової інформації організаційно відособлені, але в той же час зв'язані між собою специфічним чином. Цей органічний взаємозв'язок обумовлений двояко: по-перше, їх єдиними суспільними функціями, а, по-друге, спільністю об'єкта-аудиторії, на яку спрямований їх вплив. Саме ці характеристики необхідні для визнання преси, радіо і телебачення цілісною системою. Іншими її важливими ознаками є інтегральні властивості і динамічний характер взаємовідносин між складовими частинами.

Потік соціальної інформації, що передається різними каналами ЗМІ, необхідно розглядати як цілісне утворення. Кожну конкретну газету, програму радіо і телебачення слід розглядати у взаємозв'язку синхронного впливу на аудиторію, оскільки вони є елементами цієї системи.

Функціональна спільність, зв'язки з аудиторією, по відношенню до якої засоби масової інформації в міру їх консолідації все більше виступають як одне ціле, приводять до формування системних, інтегральних якостей.

Система в цілому характеризується такими властивостями, як тематична універсальність, актуальність, оперативність, аналітичність, емоціональність, безперервність, наступність і систематичність при передачі соціальної інформації. Причому кожна з цих інтегральних властивостей відрізняється від властивостей преси, радіомовлення і телебачення, взятих окремо, і тим більше від їх властивостей у різні періоди їх розвитку (наприклад, преси ХІХ ст., радіо 20-х рр., телебачення 50-х рр.).

Виникнення радіомовлення і документального кіно, власне кажучи, і сповістило про зародження самої системи засобів масової інформації. Що стосується кінодокументалістики, то вона стала невід'ємною частиною аудіовізуальних засобів масової інформації і розвивалась разом з ними. І хроніка, і документальне, і науково-популярне кіно вдосконалюють форми свого співробітництва з телебаченням, поступово стираючи, так би мовити, відомчі бар'єри.

Екскурс в історію кінематографа переконує, що з перших днів свого народження він, насамперед, ставав засобом масової інформації, своєрідним історіографічним джерелом, бо відображав життя таким, яким воно насправді було, тобто протокольне і документально точним. Про це переконливо свідчать перші фільми братів Люм'єр ("Вихід робітників з фабрики", "Прибуття поїзду"), видові серії, зняті в Росії французькою фірмою "Пате" ("Рибалка в Астрахані", "Повінь у Москві 1908 року", "Донські козаки"), роботи кінохронікерів того часу.

У житті суспільства документальному кіно з самого початку його виникнення відводилась та ж роль, що й пресі.

Справді, радіо потрібен був певний час, щоб воно перетворилося з технічного устрою для передачі звукових сигналів на далекі відстані в могутній засіб впливу на мільйони людей, набуло своїх системних властивостей і функцій.

Спочатку радіо тільки озвучувало матеріали преси, потім відкрило свої власні виражальні особливості і жанри.

Аналогічний шлях у своєму розвитку пройшло і телебачення, але воно спиралось вже на досвід не тільки преси і кіно, але й радіо. А з появою нових технічних засобів, таких як кабельне телебачення і супутниковий зв'язок, стихійним виникненням приватних телестанцій почали говорити про "телебачення без кордонів" і навіть про "телешовінізм".

І знову новими гранями обернувся процес взаємопроникнення, скажімо, того ж телебачення і кіно, щоправда, вже на значно вищому рівні. Так, останнім часом, особливо в Америці і Японії, бурхливо почало розвиватися телебачення високого вирішення (ТВВ) - нової технології, яка дозволяє на екранах телевізорів у кожній сім'ї забезпечити таке ж чітке зображення, як і на кіноекранах. Одна з привабливих сторін ТВВ заключається у тому, що якість його зображення настільки висока, що кінематографічна промисловість може зацікавитися можливістю його використання при зйомках фільмів.

Це буде означати, що програми як для кінематографа, так і для телебачення можна буде знімати одним і тим же обладнанням, відпаде необхідність займатися справою, що забирає багато часу - перетворенням програм, які були призначені для іншого засобу масової інформації.

До речі, розвиток аудіовізуальних комунікацій, в тому числі й на Україні, дуже гостро поставив проблему телерадіоосвіти. Вирішення питань телерадіоосвіти може бути продуктивним лише у зв'язку з оцінкою сучасного стану і прогнозуванням майбутнього телебачення і радіомовлення в Україні. Сьогодні підготовка кадрів для телерадіомовлення розпорошена по різних закладах, і ні кількісно, ні якісно не забезпечує вкрай зрослих на сучасному етапі кадрових потреб не лише новостворених комерційних, але й державних структур, що породжує нездорову конкуренцію між ними і спонукає їх самотужки вирішувати цю проблему, часто "кустарними", дилетантськими методами, а також відсутній єдиний інформаційно-координуючий центр, який би визначав номенклатуру спеціальностей, потребу в них, програмний рівень підготовки.

Внаслідок цього досі повністю відсутня фахова підготовка спеціалістів з багатьох вкрай необхідних для розвитку сучасного телебачення і радіомовлення професій, наприклад, відеомонтажерів, фахівців з електронних ефектів та комп'ютерної графіки, телерепортерів-журналістів, операторів та режисерів в одній особі та багатьох інших.

Навіть телевізійна журналістика сприймається як монопрофесія, а це ж складний конгломерат різноманітних спеціальностей та спеціалізацій: редактори, сценаристи, репортери, коментатори, ведучі, інтерв'юери, - кожна з яких потребує спеціальної фахової підготовки. Ніхто не готує і фахівців середньої ланки -монтажниць, адміністраторів, асистентів звукорежисерів та ін. Існує ще багато інших невирішених, але принципових питань щодо телерадіоосвіти, від якої врешті залежить сучасне і майбутнє аудіовізуальних комунікацій в Україні.

Враховуючи, що вирішальною ознакою сучасної комунікативної ситуації в Україні є те, що єдиний багатокомпонентний аудіовізуальний інформаційний простір твориться не лише державними, а й багатьма комерційними телерадіомовними організаціями, нагальною потребою часу стає розробка єдиної національної політики в галузі телебачення і радіомовлення. Невід'ємною складовою частиною цієї політики є вироблення єдиної скоординованої системи фахової освіти, здатної забезпечити відповідний кількісний та сучасний якісний рівень підготовки телерадіофахівців для будь-яких організацій, незалежно від їх відомчого підпорядкування.

Проблема підготовки кадрів для телебачення і радіомовлення за своєю гостротою і важливістю стоїть в єдиному ряду з технічним оснащенням студій телебачення і радіомовлення. І розв'язання цих проблем має йти паралельно і одночасно.

У зв'язку з цим зауважимо, що одним з факторів нормального функціонування всієї системи ЗМІ є характер одержаної освіти і рівень культури, яких, однак, недостатньо для того, щоб гарантувати передачу цього надто крихкого завоювання від одного покоління журналістів до іншого.

Що ж стосується існування єдиної системи ЗМІ, то незаперечне, що жоден із засобів масової інформації, які виникали в процесі розвитку всієї системи, не витіснив, не замінив вже наявні, а доповнив їх, став своєрідним прискорювачем дальшого їх удосконалення. У результаті загальний потенціал системи, що безперервно формується, набагато збільшився.

Завдяки здатності телебачення відображувати дійсність за допомогою звукозорової мови все інтенсивніше виявляється інтегральна якість системи - емоційність. Тепер вже не тільки газета, але і радіо змушені шукати власні можливості для посилення емоційності виступів.

Помітно відчувається і вплив преси на радіо і телебачення, наслідком якого є проникнення аналітичного, дослідницького начала в радіо- і телепередачі. Це і бесіда "за круглим столом" оглядачів, і публіцистичне осмислення складних життєвих проблем за участю телеглядачів, і документальні фільми дослідницького характеру.

Протягом кількох століть суспільство задовольнялось по суті єдиним засобом масової інформації - пресою. Прискорення суспільного життя зумовило виникнення й інших засобів.

Отже, потреба спілкування людей у ході спільної діяльності була джерелом і головною рушійною силою з'яви і розвитку масової інформації.

Преса - найстаріший вид журналістики, її родоначальниця. Розширення і диференціація аудиторії преси, нові соціальні завдання, науково-технічна революція породжують необхідність виникнення нових видів і типів періодичних видань, включаючи програми і канали електронної преси. Цей процес продовжується і в наш час, система преси знаходиться в постійному русі, розвитку.

Щоправда, системі ЗМІ України доводиться наздоганяти світову масову комунікацію, засвоювати її досвід. Адже до здобуття незалежності у нас, як і в республіках колишнього СРСР, переважала тоталітарна журналістика, що складалася поступово, починаючи з 1917р. і проіснувала до кінця 80-х рр. XX століття. Ряд учених вважає, що юридично-правовими межами її в часі є 1917 р.

Жанри журналістики

Жа́нри журналі́стики — це стійкі форми або типи журналістських творів, об'єднаних схожими змістовними та формальними ознаками. Зазвичай журналістикознавці поділяють жанри журналістики на інформаційні, аналітичні та художньо-публіцистичні. У сучасній практиці існує й поняття «квазіжанрів», або гібридних жанрів, що можуть містити ознаки кількох існуючих. Жанри сучасної журналістики прийнято умовно поділяти на інформаційні, аналітичні та художньо-публіцистичні.
Детальна інформація за посиланням: 




19.05,20.05.2020

Практична робота " Підготувати зустріч з цікавою людиною."(зняти відеозвіт ).


13.05.2020

Тема заняття: Творчі зустрічі.

Зустрічі з цікавими людьми, екскурсії, творчі відрядження.

Одна з перших та найвідоміших спроб розкрити етапи творчого процесу належить російському інженерові П. К. Енґельмаєру. В своїх дослідженнях він зближує психологічну структуру творчості технічної, наукової та художньої. У появі кожного винаходу спостерігається триакт, що складається з бажання, знання та вміння, тобто з накресленої мети, плану досягнення цієї мети і матеріального виконання.
Відповідно до своїх вихідних позицій Енґельмаєр накреслює ступені творчого процесу.
Першою дією виступає зародження задуму, акт, в якому головним діячем є інтуїтивне мислення, пов’язане з інтуїтивним мисленням, з певними бажанням, стимулом.
Для журналіста таким стимулом слугує редакційне завдання, або власне відкриття, яке спричинило зародження задуму, хоча вчені-журналістикознавці не завжди погоджуються з думкою, що завжди початком творчої діяльності журналіста над матеріалом є задум, інколи першою з’являється тема, особливо, якщо це редакційне завдання, інколи – концепція, а інколи реальна конкретна ситуація. (Але це стосується журналістики, на разі розглядається спільні риси етапів творчого процесу всіх галузей творчої діяльності.)
Другий етап – це дискурсивне мислення, логіка, міркування та емпіричне дослідження. Із задуму, який свідчить лише про те, чого людина хоче, виробляється те, що вона може. На третьому етапі винахідник вступає у двобій з матерією, аби свій план виконати реально. П. Енґельмаєр каже: "ми розглядаємо будь-який винахід як тричлен: принцип, схема (система, план) і конструкція.
Чи не найпопулярнішою стала чотири стадійна теорія "творчого мислення", створена Г. Воллесом. Він розмежував такі його стадії: підготовка, визрівання, натхнення (осяяння) та перевірка істинності. На його думку ці чотири стадії в повсякденному потоці мислення перекривають одна одну, коли ми досліджуємо різні проблеми.
Психолог Е. Гетчинсон провів інтерв’ю з 250 знаменитими сучасними мислителями Англії та Сполучених штатів Америки, чиї наукові досягнення без сумніву були названі творчими.
Аналізуючи ці інтерв’ю, Гетчинсон розрізняє "систематичне" мислення і творчий "інсайт". У першому – об’єктивність, проблема і метод чітко визначені; емоції та фрустрація мало відчуваються.
     
Існують чотири істотні стадії у творчому інсайті:
  • стадія підготовки або орієнтації, яка характеризується тривалим зосередженням на проблемі з оживленням минулого досвіду;
  • стадія фрустрації. Фрустрація характеризується емоційною напруженістю, неспокоєм, чуттям приниженості. (у журналістиці та письменстві подібний стан називають "синдромом білого аркушу", який пов'язаний з творчими муками.);
  • період або момент інсайту. Його не можна передбачити! Він супроводжується потоком ідей, альтернативним навіюванням рішень та швидким успіхом (тут також можна навести приклад, коли скажімо публіцист після мук шукання нових форм вираження авторської думки, враз так би мовити "за один присіст" пише відмінний, насичений матеріал);
  • стадія перевірки, розробки, оцінки. Тут використовуються технічні та експліцитні правила практики.
Звичайно, що всі ці стадії – річ досить умовна, бо навряд чи можна повністю розкласти "по поличкам" настільки багатогранне явище людського буття як творчість.
На разі ми зараз спробуємо більш детально проаналізувати творчий процес саме журналіста, щоб далі більш повно охарактеризувати саму творчу особистість журналістського "Я".
Г. Лазутіна у книзі Основи творчої діяльності журналіста каже, що творчий процес у людини у будь-якому вигляді діяльності безперервний. Його внутрішня, протікаюча на рівні психіки сторона – прихована від очей лабораторія переробки інформації, що не знає передиху. Але зовні він виявляється переривистим, дискретним: продукція видається порціями – окремими творами. Це дозволяє нам роботу над окремим твором узяти за одиницю спостереження творчого процесу, визначивши її як творчий акт. Особливості творчого процесу відбиваються в нім, як море в краплі морської води.
Тож журналіст, працює не як, скажімо, робочий на заводі – 8 годин, його мозок спрямований на творчу діяльність всі 24 години. 24 години на добу він знаходиться у творчих пошуках і результатом такої діяльності є якісний матеріал. В. Аграновський писав, що коли що всі оточуючі легко відключаються від різних турбот, у тому числі і професійних, журналісти продовжують працювати, їх мозок постійно "відбирає" і фіксує те, що повинне увійти до майбутнього нарису, статтю репортаж і т. д.
Але так чи інакше, журналіст неодмінно проходить деякі типові етапи творчого процесу і першим, зрозуміло, є початок діяльності. Г. Лазутіна далі говорить, що початок будь-якого творчого процесу пов'язаний з накопиченням інформації. Освоєння дійсності – обов'язкова умова подолання тієї проблемної ситуації, яку є початковий момент творчого акту: є творча потреба, є орієнтовне завдання, але відповіді на питання про її рішення у вигляді конкретного задуму твору немає.
Накопичення інформації є дуже відповідальним для журналіста процесом, адже від правдивості, інформативної насиченості і яскравості фактів залежить подальша доля матеріалу. Він або стане вдалим зразком журналістської творчості, або ще одним "прісним" твором. Дослідниця вказує на яскраво виражену стадіальність творчого акту у журналістиці, який предстає як єдність двох самостійних частин – стадії отримання інформації так і стадії створення тексту. І хоча "залізної стіни" між ними немає (своєю внутрішньою, суб'єктивною стороною вони частково накладаються одна на одну), зовні їх відносна самостійність очевидна.
Нерідко вона навіть підтверджується командировочним посвідченням, що відносить журналіста на певний час в певну точку простору, де і розгортається його робота по здобичі даних, на основі яких в ході наступної стадії творчого акту він створить свій матеріал.
Тож, перший етап – збір інформації, і хочу наголосити на наступних словах дослідниці, яка вказує на те, що умови освоєння життя у журналістів специфічні: процес пізнання часто починається при недостатньому рівні компетентності, нетривалий за часом, а головне – невід’ємній від спілкування, зв'язаній з активним емоційним переживанням ситуації.
Дійсно, журналіст – це не одноманітна професія писання чогось, за потребою журналіст стає тим ким зобов’язує його тема майбутньої публікації й політологом, й економістом, й психологом, й екологом.
Впродовж першої стадії журналіст розв’язує наступні завдання:
  • виявити (або уточнити) адресу шуканої реальної ситуації – конкретний об'єкт дійсності, про який журналіст писатиме (тому іноді цю операцію так і називають – "вибір об'єкту");
  • визначити ті масштабні проблеми, в контексті яких може бути значуща дана ситуація, і розглянути можливі варіанти їх зв'язку;
  • спланувати і організувати практичне забезпечення ходу роботи.
Наступна частина роботи, це, звичайно, написання самого журналістського твору. І тут дослідниця виділяє такі операції, які проробляє журналіст при створенні тексту, називаючи їх сходинками на дробинці, яка веде до успішного журналістського твору.
Перша сходинка цієї "драбинки" – операція "остаточне формування задуму". В ході творчого акту журналіста вона має на увазі народження цілісного, хоча поки що і не цілком виразного бачення майбутнього твору. Виникає таке бачення на базі отриманої під час вивчення ситуації концепції. Концепція – це знання про дійсність плюс її трактування, відношення до неї. А задум – вже уявний образ майбутнього твору, що включає в згорнутому вигляді і тему його, і ідею, і принцип його організації. Тобто задум і є та конкретна мета, виробленню якої присвячена початкова стадія творчого акту і якою була присвячена початкова стадія творчого акту і якою під час його завершуючої стадії належить утілитися в текст.
Наступна операція це - "конкретизація задуму", коли журналіст вже бачить у голові текст твору, вирішує, як він почнеться і як закінчиться, на яких проблемах треба зробити особливий акцент. Ще одна операція – "авторське редагування тексту". Постійно йде пошук якнайкращих варіантів. У даному ж випадку мається на увазі усвідомлена завершальна процедура творчого процесу, що має контрольний характер.
Зрозуміло, що всі стадії творчого процесу мають умовний характер, адже це не є чітко регламентованою дією, більш того, творчий процес доволі абстрактне і багатопланове поняття у всіх сферах діяльності людини в тому числі і в журналістиці.







12.05.2020

Практична робота. "Скласти прес-реліз. Скласти питання анкети."


05.05, 06.05.2020

Тема заняття:Прес-реліз. Опитування. 

Пресреліз — офіційний документ певної пресслужби або засобу масової інформації.

Основні параметри

Зазвичай, пресреліз має вигляд повідомлення для преси; інформаційний бюлетень про певні події, що відбулися або передбачаються (англ. press release) — це PR-документ, в якому організація чи публічна особа подає інформацію про певну подію або захід до засобів масової інформації (ЗМІ). Метою написання пресрелізу є ознайомлення ЗМІ з подією, актуальним способом вирішення суспільної проблеми, новинкою і подальше висвітлення її у найвигіднішому або важливому для організації аспекті. Якщо пресреліз написаний правильно — журналісти залюбки використовують з нього дані у своїх статтях практично без зміни.

Різновиди

Пресреліз в сучасному вигляді, це не просто повідомлення редактору популярної газети з проханням надрукувати своєрідну рекламу тієї чи іншої події, це скоріше контекстно спрямований текст. Він не повинен містити зайвої інформації. Навпаки, текст повинен бути чітко акцентований і містити вельми конкретні відомості та відповіді на питання, що цікавлять. Грамотно оформлений пресреліз, як контекстна реклама — спрямований строго на ту людину, яка потрібна і зацікавлена в отриманні даної інформації. Саме тому при написанні пресрелізу важливі всі дрібниці, від початку і до кінця.
  1. Анонс.
  2. Запрошення.
  3. Інформація.
  4. Резюме.
Реквізити: Дата подання. Назва виду документа. Назва і логотип установи, яка підготувала пресреліз. Контактна особа, номер телефону та адреса для отримання подальшої інформації. Заголовок— текст, який містить відомості про:
  1. зміст події;
  2. організатор;
  3. місце події;
  4. час;
  5. причини і значення події.
Обсяг пресрелізу, спосіб подання матеріалу, вибір мовних засобів спрямовані на те, щоб журналіст (редактор) зацікавився подією, прийняв рішення про доцільність участі в цій події та її подальшого висвітлення.

Технологія написання та підготовки пресрелізуhttps://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%80%D0%B5%D0%BB%D1%96%D0%B7

Опи́тування— це метод збору соціологічної інформації про досліджуваний об'єкт під час безпосереднього (усне опитування, інтерв'ю) або опосередкованого (письмове опитування, анкетування) спілкування того хто опитує з респондентом. Опитування бувають соціологічні, політологічні, маркетингові, психологічні — залежно від предмету дослідження. Залежно від кількості опитуваних (вибірки, вибіркової сукупності) вони також можуть бути масовими, вибірковими, індивідуальними, експертними. Також використовується для вимірювання «громадської думки» з різних питань.

Види, форма і зміст опитувань

Види опитувань:
  • Усне опитування (фронтальний, індивідуальний або груповий), письмове (короткочасними (10—15 хв) і тривалими (90 хв))
  • Інтерв'ювання
  • Анкетування
  • Масові опитування
  • Експертні опитування
Зміст:
  • Репродуктивний
  • Реконструктивний
  • Творчі питання й завдання

Питання

Правила складання питань

  • Кожне питання має бути логічним, окремим і суміщати окремі підпитання.
  • Заборонено вживання мало поширені, малозрозумілі слова і спеціальні терміни.
  • Питання мають бути короткими.
  • При необхідності питання може супроводитися поясненням, але саме формулювання повинне залишатися лаконічним.
  • Питання мають бути конкретними, а не абстрактними.
  • Питання не повинні містити підказку. Якщо в ньому згадані можливі варіанти відповідей, то їх список слід давати повним.
  • Формулювання питання повинне запобігати отриманню шаблонних відповідей.
  • Питання не повинні примушувати респондентів до неприємних для них відповідей.
  • Мова питань не повинна викликати огиду (наприклад, бути дуже експресивним).
  • Недопустимі сугестивні питання

Послідовність питань

  • Скрінінгові (або фільтраційні) питання.
  • Легкі (розігрівальні, мотиваційні) питання.
  • Питання щодо віку та статі.
  • Логічний порядок — від загального до специфічного.
  • Решта демографічних та персональних питання — наприкінці.


21.04, 22.04.2020
Тема заняття: Практична робота. 
Підготуватися до інтерв'ю з однолітками за темами: "Для чого людина живе на Землі?", "Що вам не подобається у вашому житті?".
Підготовлений матеріал відсилати на електронну адресу: 
povorozkaola@gmail.com




14.04, 15.04.2020

Тема заняття: Вимоги до бесіди.

Бесіда — це форма спілкування з метою обміну думками, інформацією, почуттями тощо. Орієнтовно можна назвати такі функції бесіди: обмін інформацією; формування перспективних заходів і процесів; контроль і координація вже розпочатих дій; взаємне спілкування людей під час виконання виробничих завдань; підтримка ділових контактів на рівні виробничих підрозділів, регіонів, держав; пошук, висунення і оперативна розробка робочих ідей; стимулювання людської думки в новому напрямку; розв'язання етичних проблем, що виникли в якійсь ситуації, та ін.
Існують різні види бесід. Якщо за основу класифікації взяти мету спілкування та зміст бесіди, то можна виокремити бесіди ритуальні, глибинно-особистісні та ділові. 
Як відомо, бесіда є також одним з найпродуктивніших методів в психології особи, що дають можливість вглядітися у внутрішній світ людини, багато в чому зрозуміти його складний, часто суперечливий зміст.
Особливе місце бесіди в арсеналі методів дослідження особи пов'язане також з тим, що, хоча даний метод не вимагає залучення складної додаткової апаратури і устаткування він в той же час, як жоден інший, пред'являє високі вимоги до експериментатора-психолога, його майстерності, професійної зрілості.

             Метод бесіди. Інтерв'ю.
а) нежорстка, гнучка програма, яка допомагав оперативно спілкуватися залежно від суджень суб'єкта дослідження, його реакцій, психологічних станів;
б) спеціальний соціальний довірливий контакт психолога з суб'єктом дослідження;
в) бесіда не повинна перетворюватися в усну анкету, питання треба ставити природно, враховуючи контекст спілкування;
г) не ставити запитань у навіюючій, сугестивній формі;
д) система питань повинна допускати взаємоперевірку, відповідні взае-мопояснення;
е) хід бесіди треба фіксувати, документувати (якщо можна, то записувати на магнітофон; протокольно — мова суб'єкта повинна фіксуватися дослівно, без найменшого редагування — "фотографічно");
Це методи, за допомогою яких отримують інформацію на основі відповідей співбесідника на питання, які ставить психолог при контактуванні. Бесіда ґрунтується на особистому спілкуванні, що усуває деякі негативні моменти, які виникають, коли використовують запитальник. Метод бесіди потрібний для вивчення професій, деяких функціональних станів людей, які формуються в трудовій діяльності, аналізуючи особисті професійні плани (в системі профконсультації), оцінюючи робочі місця (в системі ергономічної оптимізації). Цей метод застосовують у поєднанні з іншими методами. Бесіда, яку проводить професіонал-психолог, е цілеспрямованою, плановою з точним формулюванням.


Основні вимоги до бесіди як методу:

ґ) ставити питання в непрямій формі, провокуючи суб'єкта на вільні міркування (наприклад, "Якби ви...?", "Як ви думаєте..?", "Що ви вважаєте за потрібне сказати про вашу професію школярам?" тощо);

є) не обов'язково бесіда повинна відбутися за один раз. Вона може складатися з обміну репліками, розірваними в часі та просторі.

Недолік методу бесіди порівняно з запитальником — розтягнутість, досить повільне накопичення даних при дослідженні масового характеру. Тому на практиці частіше застосовують запитальник, бо він економить час.

https://eduknigi.com/ped_view.php?id=186


07.04, 08.04.2020

Тема заняття: Мистецтво розмови.




Мистецтво розмови


Для того, щоб вас уважно слухали, необхідно завжди мати в запасі щось нове, не пізнане ще ніким, до того ж розповідати цікаво та яскраво. А для цього потрібно бути уважним, стежити за подіями не тільки у своїй країні, а й у всьому світі, цікавитися всім: політикою, і культурою, і спортом, і наукою, і технікою. Потрібно також любити природу, мати певні захоплення. Знання, інформацію, події – усе необхідно сприймати таким чином, щоб пізніше цим можна було поділитися з друзями та знайомими, співробітниками та випадковими співрозмовниками.
Щоб навчитися добре і змістовно говорити, необхідно постійно працювати, збагачуючи себе знаннями та досвідом, удосконалюючи освіту, інакше кажучи, усебічно розвиваючи свою особистість. До речі, успіхів у праці та стосунках із людьми ви теж досягнете лише тоді. Людина, яка вміє правильно і гарно говорити, легко спілкується, знаходить собі справжніх друзів. Усесвітньо відомі ритори відпрацьовували своє мистецтво постійно, незважаючи на успіх і досвід.
Подумайте про різновиди невеликих розмов між лікарем та пацієнтом, продавцем та покупцем, роботодавцем та працівником. У кожного з них свої ритми й правила. І, звісно, характер невеликих розмов відрізняється залежно від місцевості та звичаїв. Однак мовчання вже не розглядається як загрозливе або незручне в усіх культурах. Мовчати і не спілкуватись вимушено, якщо тобі так комфортно — також нормально.
Важливо розуміти різницю: є люди, які "вміють розмовляти", бо навчені посилати правильні соціальні сигнали: доброзичливість, посмішку, невимушеність. Однак у триваліших розмовах можуть виявитись беззмістовними базіками. А є ті, хто також "вміє розмовляти" — говорить цікаві та глибокі речі, але лише за належних обставин. Одночасне поєднання цих умінь — складна наука, яка відкривається небагатьом. Тому не варто картати себе за сором’язливість чи некмітливість після невдалої зустрічі з однокласником, із яким ви не бачилися років 10 (і стільки ж не побачитесь). Такі "нестикування" переживають майже всі люди на планеті. Однак певних правил у мистецтві коротких розмов легко навчитись.

Отже, працюйте над мистецтвом розмови щодня – і побачите: воно того варте!
Ознайомитись з матеріалом з посилання:

01.04.2020

Тема заняття: Інтерв'ю як метод збору інформації. 

Правила інтерв'ю

Результаты поиска

Все результаты

Термін «інтерв'ю» в науці й журналістській практиці прийнято вживати у двох значеннях:
  1. Метод збирання (у журналістиці, соціологіїпсихології) або поширення (у Public relations) інформації;
  2. Поширений у всіх видах ЗМІ журналістський жанр інформаційної групи.
Інтерв'ю (у першому значенні терміна) є головним методом отримання журналістом фактів, сутність якого полягає в здобутті новин і повідомлень завдяки усному спілкуванню суб'єкта (кореспондента) з об'єктом (політичним діячем, науковцем, спортсменом, артистом тощо).
Цей метод дає від 80 до 90 відсотків потрібної журналістові інформації. У цьому ракурсі вся журналістська робота — суцільне інтерв'ю.
Професійний журналіст мусить бути гарним комунікатором, адже його діяльність складається з розмов із людьми й описування (або викладу) почутого. До проблем творчості, майстерності журналіста входить не лише безпосереднє створення тексту, але й мистецтво збирати матеріал для нього, тобто мистецтво спілкування.
Інтерв'ю (у другому значенні терміна) є журналістським жанром, що представляє суспільно вагому новину у вигляді відповідей особи на запитання журналіста. Один із найпоширеніших серед великоформатних інформаційних жанрів як у пресі, так і в аудіовізуальних ЗМІ та Інтернеті. Журналістикознавці відзначають як позитивну загальну тенденцію сучасної журналістики — зміцнення інформаційної основи ЗМІ та посилення діалогічності. Інтерв'ю тут відіграє чи не найпершу роль, ставши домінуючим жанром на сторінках преси, в ефірі та Інтернеті, набуваючи форм розгорненого діалогу з аудиторією (численні ток-шоу, «прямі лінії», опитування тощо).
Повне визначення інтерв'ю виглядає так:
Інтерв'ю — один з інформаційних жанрів журналістики та публіцистики, у якому подається вільний виклад розмови журналіста з особою, думки або коментарі чи враження якої з певних актуальних життєвих питань являють громадський інтерес і призначені для публікації у пресі, показу на телебаченні, трансляції по радіо, використання в Інтернеті тощо.

Немає коментарів:

Дописати коментар